Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U. poz. 1728) w terminie od 1 września do 30 listopada 2020 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzany będzie Powszechny Spis Rolny, który obejmie gospodarstwa rolne należące do osób fizycznych (gospodarstwa indywidualne), osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.
Wyżej wymieniona ustawa określa także metodę i tryb prowadzenia prac spisowych oraz organizację aparatu spisowego, w skład którego wchodzić będą – prowadzące spis w terenie – gminne biura spisowe, powoływane odpowiednio przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta – działających jako gminni komisarze spisowi.
Jednocześnie informujemy, że aktualna sytuacja spowodowana pandemią wirusa COVID–19 oraz potencjalny powrót zagrożenia epidemicznego na jesieni br. powoduje konieczność nowelizacji ustawy o powszechnym spisie rolnym, co może zasadniczo wpłynąć – przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowego terminu spisu – na zasady i tryb realizacji prac spisowych.
Niezależnie od powyższego planuje się, iż powołanie gminnych biur spisowych powinno nastąpić z dniem 8 czerwca 2020 r.
O rozstrzygnięciach znowelizowanej ustawy oraz wszelkich innych ustaleniach i wytycznych związanych z powszechnym spisem rolnym będziemy Państwa informować na bieżąco. Aktualne informacje dotyczące spisu znajdują się także na stronie internetowej: https://rolny.spis.gov.pl/.